9 de gener a les 19 h, en el local social de Palau-sacosta.
Després de notar un increment de robatoris en els domicilis del nostre barri, vam demanar una reunió als representants de l’Ajuntament i de les forces de seguretat de Mossos d’esquadra i Policia Municipal.
La nostra intenció era que els veïns i veïnes de Palau-sacosta tinguèssin veu i poguèssin preguntar el que més els preocupa o demanar quines mesures s’estan prenent. Van assistir la regidora de Seguretat Sílvia Aliu, la regidora de barri Mª Àngels Planas, en Jordi Bartomeu i l’Albert Estrach, de Mossos d’esquadra i en Rafael Aguilera, subinspector de la Policia Municipal.
Comença en Jordi Bartomeu explicant Consells de seguretat al domicili; sobretot alguns que ens ajudin a prevenir o retardar l’entrada del lladre a casa.
Factor humà i auto seguretat:
Petits hàbits que podem fer al nostre dia a dia.
- Sortim de casa i no tanquem en clau. Si perdem les claus, de seguida canviar el pany.
- Accés a la vivenda: si no coneixem a les persones que ens demanen alguna cosa, és millor no obrir-los. Volten falsos operaris, revisors del gas, repartidors de paquets …
- Ni en els balcons ni al pati s’ha de tenir bicicletes o objectes que poden cridar l’atenció i ser robats.
- Quan sortim del garatge, cal que just haver sortit, ens assegurem que s’hagi tancat la porta del garatge.
- No deixar les claus en algun tipus d’amagatall, dins el test… fatal! perquè poden controlar-ho des de l’exterior.
- Quan marxem de vacances si ho hem comentat abans al mercat, a la botiga o fem fotos a les xarxes socials… deixem que els lladres tinguin via lliure per entrar a casa. No sabem qui escolta al nostre voltant.
- Quan tinguem gent gran a casa que hi passa moltes hores soles… que no obrin la porta. Davant del dubte, que ens truquin.
Complements a la nostra seguretat:
Identificar els nostres objectes de valor.
A quins objectes de valor nosaltres tenim especial apreci o que tinguin valor econòmic: joies, documents. Cal guardar-los en un lloc segur (caixa forta) o semblant que sigui difícil d’arrencar. I si ens ho robessin per desgràcia, fora bo tenir fotos dels objectes, a ser possible amb una petita descripció o apuntar el número de bastidor de la bicicleta. En el cas dels smartphones, marcant aquest número a la pantalla: *#06#, us sortirà el número d’IMEI que necessitareu per a què automàticament la companyia anul·li la tarjeta.
Objectes que ens poden ajudar: detectar, retardar i identificar.
Detectar i retardar als intrusos: quan més temps tardin en accedir, millor, per poder avisar a la policia.
- Hi ha llums que detecten la presència i s’encenen, posar-ne al pati, al jardí o al balcó.
- En les reixes s’hi poden posar detectors
- Tanques del jardí: que siguin opaques, més altes o més baixes, però que dificultin l’accés a l’interior del jardí i casa.
- Càmeres: n’hi ha de molt tipus. N’hi han que sense pagar quota podem veure què passa a casa o al pis.
- Caixa forta: s’han presentat denúncies, que tot i tenint caixa forta, no la tenien instal·lada; o bé, sí instal·lada, però fàcil d’arrencar i extreure; i cal que la combinació per obrir-la no sigui fàcil d’esbrinar.
- Llums intel·ligents que des del mòbil es poden encendre i engegar mitjançant un temporitzador.
Marcardors dels lladres:
Els lladres tenen una manera de saber si una persona entra o no a casa, deixen marcadors:
- entre la porta i el marc de la porta
- fil de cola entre el pany i la porta
- fil al pany
IMPORTANT:
Si veieu que han entrat a casa, no ens hem d’exposar, ni entrar dins el domicili fins que arribi la policia.
També ens informen que hi ha una nova Aplicació dels Mossos d’Esquadra i alguns dels serveis disponibles són:
- demanar una cita prèvia
- WhatsApp violència masclista
- contactar amb mossos d’esquadra
- revisar objectes recuperats
- trobar la comissaria més a prop
ELS VEÏNS PREGUNTEN:
S’inicia una ronda de preguntes per part del públic assistent. Llavors, totes es donaran totes les respostes.
1. Sr. Massegur de Can prunell: Cert que ha augmentat el control però hi ha un detall: els dos últims robatoris a Can Prunell van passar entre les 6 i les 7 de la tarda i casualment una patrulla de mossos van passar (C/ Riera de Mus) i quan estaven robant, van passar amb les llums tancades. Si jo sóc lladre, jo m’espero i després continuo quan són fora. Per altra banda, hi ha una marca clara pels lladres que ha posat l’ajuntament: el porta a porta… és un sistema que fa que ajuda als lladres a saber si en aquella casa hi viuen o són fora.
2. Sr. Romà Monreal: En primer lloc, agraeix a la policia municipal i als Mossos d’esquadra per la bona feina que, tot i que són pocs efectius. La ciutadania ja sap que hi ha pocs agents i que cal augmentar les plantilles i aquestes decisions corresponent als polítics.
La ciutadania està farta dels lladres reincidents. Malgrat la bona feina dels mossos o PM passa que quan els detenen, aquests surten de seguida al carrer. Els jutges que han d’aplicar la justícia per les lleis actuals, no tenen més remei que deixar-los al carrer. Per tant, exigim als partits polítics que modifiquin les lleis, ja!
Al barri de Palau-sacosta, cada vegada que juga el Fc Girona a casa, hi ha algun robatori, o bé a Torre Rafaela o a Mas Prunell. Com que volta molta gent, passen desapercebuts.
Conclusió: han de canviar les lleis i fins que no hi hagi més PM i mossos, tothom ha de treballar el millor que pugui però en equip i els veïns està alerta i coordinar-se amb PM i mossos, si cal.
3. Sr. Cristòbal Sánchez: Complementa al que ha dit en Romà. Cal fer la valoració a escala política perquè la culpa o la solució la tenen ells. Tant els polítics de l’Ajuntament com els del Parlament. No podem justificar la inacció per manca de competència. És evident que en l’àmbit municipal, ni els polítics ni els cossos de seguretat podeu canviar les lleis, unes lleis que donen més drets als que delinqueixen, donant-los ales amb la impunitat dels seus actes, com a robatoris o okupacions, però els polítics municipals que teniu representació, al Parlament i al Congrés, heu de fer un requeriment a aquests que sí que tenen competència en modificar-les, però no volen per diverses raons que ningú entén. La seguretat és un valor prioritari i li heu de dedicar una part molt important en els pressupostos per incrementar els dels cossos de seguretat. Mentre hi hagi impunitat no hi haurà seguretat. Avui s’ha fet un requeriment al Parlament pel tema de les okupacions. Perdoneu, però només s’actua si hi ha ressò mediàtic? Fins ara el “allanamiento de morada” afavoria al propietari i per una “mala interpretació” o excusa de la defensa de les famílies en risc social (per remordiment de no posar-hi solució política) , el que protegeix la llei realment és al delinqüent i les màfies. Per tant, demana fer un requeriment per a fer canviar les lleis que calguin per defensar el propietari i garantir la seguretat ciutadana davant robatoris i okupacions. Ens sentim indefensos.
4. Sr. Masdemón: Els robatoris que hi ha hagut darrerament entren pel bosc que hi ha al darrera. Hi ha alguna manera de tenir aquella zona més visible? No poden sortir ni a treure el gos, perquè tenen por. També pels senglars. El porta a porta també els preocupa i demanen si es pot adoptar alguna mesura.
Ningú ha parlat del modus operandi dels llocs on han anat a robar. Aquestes dades serien importants perquè potser es vigilaria més en un sentit o en un altre.
5. Sr. Josep Mª: S’ha agreujat el problema des de fa 2 mesos. L’enllumenat pot ser dissuasori però demana què s’està fent o què més pot fer l’ajuntament i quant de temps més hauran d’aguantar aquesta situació.
6. Sra. Laura de Joaquim Maria Masramon: Li van entrar a robar el dia 3, estava als Estats Units. El que s’ha dit del bosc, és veritat. Entre els veïns s’han posat d’acord per encendre el llum a estones. Li van robar a la planta 2a i li van deixar la porta oberta. Perfectament li haguessin pogut ocupar la casa. Hi van estar poc, sembla perquè devien veure els sensors de l’alarma i van sentir fressa, i van marxar, però podia haver estat pitjor.
7. La veïna de la Laura explica que va sentir fressa a casa seva i va pensar que ja havien tornat de vacances. A quarts de 7 del vespre va sentir la persiana del menjador, fet que pensant-hi després es comprova que els lladres no tenen cap mena de mirament de si fan fressa o no. L’endemà no va veure moviment i ja va veure que no hi eren perquè la porta del balcó estava falcada amb un bastó.
8. Un veí de la Pujada de la creu de palau: demana si li poden assegurar si les càmeres de vigilància poden o no gravar l’espai públic.
9. Un altre veí demana les dades del número de delictes, delincuents, detinguts, d’ocupacions a la ciutat de Girona o del barri i què passa quan es deté una persona infraganti –robant-, un rellotge, un portàtil… perquè si torna a sortir al cap de poc, truca als seus amics i diu: veniu aquí que això és un txollo!
10. Sr. José Rey, veí de les Torres de Palau: entén totes les queixes que s’han plantejat aquí i des de que hi és ell, li han entrat 3 vegades. A banda del recolzament que poden fer els veïns per reforçar la vigilància que no pot fer la policia diu que qui s’ha d’implicar són les forces polítiques perquè són els que poden canviar les lleis per parar els delictes que es porten a terme. Que s’ha d’intentar de posar càmeres en espais públics perquè seria una manera de facilitar l’activitat de la policia: qui entra o surt… les persones desconegudes… segur que hi ajudarien a tenir més control. A alguns llocs de Girona sí que s’han posat càmeres en espais públics. Tampoc valen tant! o pensar en qualsevol altre sistema d’aquest tipus. No es tracta que els veïns resolguin el que han de resoldre els polítics.
Voldria saber la resposta dels polítics al respecte. Perquè no posen càmeres, per la llei de protecció de dades?
11. Sr. Emilio Reival, viu en un pis: Agrairia que es diferenciï en el moment de respondre per qui viu en una casa o en un pis.
12. Sra. Pilar, de Joaquim Maria Masramon: Els van robar a l’estiu. No eren a casa. Preocupa que robin quan ells estiguin a dins. Vol saber si n’hi ha hagut moltes entrades de lladres quan els habitants de la casa són dins.
13. Sr. Massegur: manifesta que fa 5 anys es va fer aquesta mateixa reunió i estem igual o pitjor. De la mateixa manera que l’ajuntament ajuda a qui posa plaques solars, que ajudi també a qui posa càmeres, alarmes…
ENS RESPONEN:
La Sílvia Aliu, regidoria de convivència i segureta de l’ajuntament de Girona, comenta el següent:
ACCIONS DE GOVERN: La seva responsabilitat és en la policia municipal i col·laboren estretament amb els mossos d’esquadra.
- DISPOSITIUS POLICIALS: incidiran amb més efectius a mesura que en veuen la necessitat. Recalcar que hi havia un conflicte laboral amb el col·lectiu que finalment es va resoldre. Han aconseguit que la plantilla vulguin i puguin fer hores extres. A nivell de pressupost municipal les úniques places que van sortir i incrementar van ser les de la policia.
- PLA DE CONVIVÈNCIA DE BARRIS: l’associació de veïns treballa conjuntament amb la policia que estan a la seva disposició. De fet queda palès perquè hi ha un grup de WhatsApp directe de Seguretat. També passa que la policia truca periòdicament als presidents de les AV per demanar com va el barri. Cal afegir que es fan reunions de seguretat periódiques amb policia i mossos i els principals dels grups de seguretat de l’AV, on es tracten les problemàtiques i inquietuts del barri.
En Valentí Giralt, president de l’AV, concreta que tenim 600 persones en grups de WhatsApp i que comuniquen fets i passen fotos del que consideren sospitós. Cada vegada que succeeix una incidència, en Valentí ho passa a la policia i als mossos, i aquests ho revisen.
- CÀMARES: fa poc van aprovar l’auditoria de càmeres públiques.
L’Albert Estrach, cap de la seguretat ciutadana de mossos ens explica el següent:
- ROBATORIS: Entén que hi hagi preocupació sobre les dades, Però en aquests moments estem de baixada perquè els robatoris s’han produït durant els mesos d’octubre, novembre i desembre que és quan s’ajuden de la foscor del final del dia. És cíclic, cada any fan una sèrie de robatoris, marxen i tornen…
- DADES: al novembre s’han incrementat el doble que l’any passat, 12 robatoris (al 2023 només 5 robatoris).
- ACCIONS: Hi ha mossos de paisà que entren i passegen pel bosc. Hi van en algunes franges horàries, i no es cobreixen totes, doncs és impossible. Al desembre fan fer una intensificació de controls juntament amb la policia, al bosc, als carrers, i van detectar que hi ha molta gent caminant… També s’ha activat un dron que buscava per imatge tèrmica en el bosc, no van detectar ningú… però en les zones no il·luminades pot anar bé.
Patrullatge, fins quan durarà? fins que faci falta. Quan disminueixin els robatoris… també disminuirà.
- RESULTATS: Hi ha hagut 2 detinguts relacionats amb aquests robatoris, 75 persones identificades amb antecedents que no han pogut relacionar amb cap robatori. Han identificat delinqüents reincidents. 1 sí que està detingut i 1 altre per les empremtes s’està buscant. Va haver un cas concret, en què es va produir robatori en 2 cases, els mossos de paisà hi eren, es va donar a la fugida però al tenir el cotxe aparcat lluny els va poder agafar i identificar.
- MÈTODES: Majoritàriament, per accedir a l’habitatge, fan palanca d’una porta corredera o finestra pel darrera d’una casa o escalament a les segones plantes, doncs no solen tenir sensors d’alarma. Sí que hi va haver un cas que la família estava a baix i els lladres es movien al pis de dalt. Intenten no entrar en confrontació amb la persona. Aparquen el cotxe lluny del lloc dels fets. També hi han ulladors que vigilen i controlen horaris, si es pujen o baixen persianes….
Aquesta gent no només roba a Palau-sacosta, també a altres zones, els mossos porten 21 zones.
- PREVENCIÓ PRIVADA: Les càmeres són una despesa però ajuda molt quan els hi podem passar imatges. No cal veure la cara exactament, es pot veure com va vestit, les empremtes de les sabates, el model i marca del vehicle encara que la matrícula sigui falsa.
Les càmeres privades no poden enfocar fora al carrer. Ara mateix els mossos no persegueixen si les càmeres enfoquen o no al carrer.
- OCUPACIÓ: L’ocupació no és un tema que ens hagi de preocupar, si aquell habitatge és la nostra vivenda habitual, no poden fer ocupació, això és una violació de domicili. El mateix passa amb les segones residències.
El subinspector Rafael Aguilera, de la Policia Municipal, agraeix la demanda que s’ha fet a la regidora per tal d’augmentar la plantilla.
A nivell de policia municipal, ha sigut complicat: crema de contenidors… no han tingut la presència que els hagués agradat tenir. Tots els agents tenen coneixement de la problemàtica i han fet control de pas: per exemple a sa riera i patrulles en el torn de nit.
Per ell és molt important la prevenció: els lladres els veuen però també veuen que estan allà i també saben que tenen agents de paisà. El gruix de les accions les porten els mossos d’esquadra.
Hi ha càmeres de trànsit amb lector de matrícules: 1 al tenis, a Puigvistós, … però no funcionen.
Incideix en que ells es preocupen per nosaltres.